CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, May 15, 2011

Hari Guru

dulu-dulu masa sekolah, cikgu selalu tanya student. cita-cita kamu apa. abes 1 kelas kena tanya. dan jawapan paling pemes adalah cikgu. aku? aku pun jawab cita-cita nak jadi cikgu. sangat stereotype oke masa budak-budak ni. tak pun ada yang jawab nak jadi wartawan la, doktor la, nak keja kopek kelapa je pun ada. macam-macam cita-cita la yang aku dengar masa zaman sekola rendah sampai la ke sekola menengah form5.


kenapa cita-cita aku nak jadi cikgu? dulu masa kecik-kecik aku selalu main cikgu-cikgu ngan adik ngan jiran sebelah umah. dah adik-adik ni kecik lagi, aku je yang da besar maka harus la aku  yang jadi cikgu kan. oh best woo ngajar-ngajar ni. pastu pemikiran naif lagi suci ketika kecik-kecik mase tu kalau jadi cikgu mesti dapat hadiah banyak mase hari guru kan? haa, tu yang sangat teruja nak jadi cikgu nih. padahal da salah niat. dan cita-cita nak jadi cikgu ni terus subur sampai la abes zaman sekolah.


pas abes zaman sekola, tiba la saat nak apply U. pilihan petama kedua ketiga semua aku apply UPSI. kata nak jadi cikgu. pastu g test Medsi. tak sangka lak pastu dapat panggilan intebiu tuk masuk UPSI. harapan da tinggi menggunung nak jadi cikgu. tapi mungkin takde jodoh aku ngan UPSI kan. agak kecewa la sebenanya tak dapat kat sana tapi kena aku redha. syukur at least aku dapat gak sambung belajar kat UUM ni berbanding orang yang tak dapat peluang nak sambung belajar. hanya DIA yang tau apa yang terbaik untuk aku.


walaupun tugas cikgu ni nampak senang, cuti banyak tapi hakikatnya tugas guru sangat la berat. masa depan pelajar bergantung pada apa yang guru-guru ajarkan. dengan zaman yang serba maju dan moden, dengan pelajar-pelajarnya yang makin hari makin ganas. seperti yang kita baca dan lihat di dada-dada akhbar, banyak kes-kes yang melibatkan pelajar dan guru. kiranya cikgu-cikgu ni memang hebat sebab kena berhadapan dengan pelajar-pelajar yang 'semakin hari semakin ganas' tiap-tiap hari. owh gerunnya.


sepanjang minggu ni aku banyak  mendengar pengalaman dan luahan  incik tunang yang sedang berpraktikal di sekolah. macam-macam kerenah anak muridnya. yang matang, yang tak matang, semua ada. harap kamu bersabar dengan kerenah anak murid kamu sepanjang 4 bulan ni ok? kumpul lah sebanyak yang mungkin pengalaman supaya dapat di aplikasikan semasa menjadi guru bertauliah nanti.  nanti dapat hadiah hari guru tu share-share la.. :D


Selamat Hari Guru di ucapkan untuk semua guru-guru khasnya untuk Cikgu Luqmanulhakim AbuNaim dan keluarga (semua bakal family aku cikgu), sanak saudara Mak Anjang dan Pak Anjang, dan seterusnya kawan-kawan di UPSI. Selamat Hari Guru!







p/s: tak dapat jadi cikgu, dapat jadi isteri cikgu pun jadi la kan? ^_^

5 comments:

low_Soul said...

lebiu.

low_Soul said...

lebiu.

Cik Anita said...

Wah,
ada lebiu di atas..

romantik youu~hihi

neway lokman, selamat hari guru!

little ain said...

ai lebiu tu :D

Nurul Yaqeen said...

ai lebiu tu tri four.. :P